voorgerecht: 'green risotto' (tonijn / rucola / waterkers)

Risotto,... eindelijk heb ik het aangedurfd of mijn 'signature dish' eens te posten. Mijn liefde voor dit gerecht is groot, zo groot dat je mij voor een overheerlijke risotto 's nachts zonder twijfel wakker mag maken, op voorwaarde dat ik er ook een aangepast glas wijn bij krijg, en een afsluitende espresso, nu we toch bezig zijn. Zo weet ik nog perfect de allereerste keer dat ik een risotto at. Een klein restaurantje aan de de kust van Levanto, Italië waar de fiere 'nonna' op een krakkemikkig stoeltje zat, in het midden van het restaurant en zowel personeel als klanten als een havik in het oog hield... Voor een minieme storting op mijn rekening, geef ik je graag het adres!
Voor dit gerecht combineer ik de risotto met een stuk lekker gegrilde tonijn en een frisse salade van waterkers en zeekraal. De risotto zelf gaan we afwerken met veel citroensap en een rucola-salsa.



Mijn 'groene' risotto (2p):
- 100 gr arborio-risotto
- 1 ajuin
- look
- 3 dl kippenbouillon
- 1 citroen
- parmezaanse kaas (vers)
- 1 bosje bladpeterselie
- 1 eetlepel mascarpone
- 1 dikke tonijnsteak
- een half bosje waterkers
- 12tal takjes zeekraal
- 1 bosje rucola
- 1 koffielepel kappers
- 1 ansjovisfilet
Stoof, op een zacht vuurtje, een ajuin en wat look aan in olijfolie. Wanneer die glazig is, voeg je 100gr risotto toe (50 gr per persoon voor een voorgerecht, 100 gr per persoon voor een hoofdgerecht). Zet je vuur hoger en blijf nu voorzichtig roeren. Als je de kern van je rijstkorrel begint te zien voeg je een glas witte wijn toe en een pollepel bouillon per persoon. Zet je vuur nu lager en roer nu zo weinig mogelijk om je rijstkorrel zo intact mogelijk te houden. Het moeilijke deel is nu, op eigen initiatief, bouillon toe te voegen wanneer nodig, en ervoor te zorgen dat je rijstkorrel bijna gaar is voor je de pan van het vuur haalt! Hij gaart namelijk nog wat verder van het vuur... Tip: zorg ervoor dat je bouillon boordevol smaak zit!
Voor de rucola-salsa blancheer je de wat blaadjes rucola en mix je die met olijfolie, een paar kappertjes en 1 ansjovisfilet.
Net voor het opdienen voeg je een eetlepel mascarpone, een handvol parmezaanse kaas, een eetlepel rucola-salsa, fijngesneden bladpeterselie en het sap van een halve citroen toe. Haal je pan van het vuur en zet je deksel erop. Nu moet je gewoon nog even wachten voor je kan genieten...
Gril je tonijn aan beide kanten en zorg ervoor dat die nog mooi roze is vanbinnen. Snij in dikke reepjes en kruid met wat 'fleur de sel'.
Was je waterkers en voeg er wat citroensap, zout en olijfolie aan toe (naar smaak).
Blancheer wat zeekraal en spoel onder koud water.
Dresseren maar!
Enjoy!
Soundtrack: Green velvet - La la land

Geen opmerkingen:

Een reactie posten