comfort food: zalm béarnaise

Om een 'instant happiness'-gevoel op te wekken bij het liefje is het voldoende om een vers gemaakte béarnaise-saus te maken. Al de overige elementen op het bord, die trouwens met net zoveel liefde zijn bereid, vervagen bij het opdienen in het niets! Het liefst van al eet ik mijn béarnaise met een heerlijk stukje filet-pur (blue chaud uiteraard) maar de restjes in de koelkast beslisten er vandaag anders over... En na wat opzoekwerk in mijn kookbibliotheek vond ik dit recept in één van mijn favoriete Jeroen Meus kookboeken (geen dagelijkse kost):
zalm met bloemkoolmousse en béarnaise!



nodig (2p):
2 zalmmootjes met vel
1 kleine bloemkool
aardappelpuree
béarnaise:
3 dooiers
4 eetlepels gastrique (of dragonazijn)
1 eetlepel gehakte kervel
1 eetlepel gehakte dragon
200gr geklaarde boter
Maak wat aardappelpuree. Kook je bloemkool gaar in gezouten water. Spoel onder koud water en plet ze onder de aardappelpuree met wat goede boter en volle melk. Kruid goed af met peper en zout en eventueel wat nootmuskaat.
Bak je zalm op de velkant en laat verder garen in een oven van 180° graden (6tal minuten).
Maak tenslotte je béarnaise: klop 3 eierdooiers op een zacht vuur luchtig op met 4 eetlepels gastrique (of dragonazijn). Blijf goed bij de les nu en zorg dat je geen omelet maakt! Voeg wat geklaarde boter of klontjes goede boter toe. Kruid met zout en piment d'espelette (of paprikapoeder). Voeg naar smaak nog wat citroen toe, indien nodig. Om af te werken, voeg je de versnipperde dragon en wat kervel toe.
Enjoy!
Soundtrack: Kid Cuddi - Pursuit of happiness

Geen opmerkingen:

Een reactie posten